Merkidentiteit

Wat houdt merkidentiteit eigenlijk in?

Er zijn veel verschillende definities en omschrijvingen over merkidentiteit te vinden. Synoniemen zoals ‘brand identity’, ‘merk profiel’ of ‘corporate branding’ vliegen je om de oren. Maar in basis betekent het allemaal hetzelfde: de merkidentiteit is de persoonlijkheid van jouw merk. Eigenlijk kun je het ook makkelijk zien als een mens (of een vos):

  • Je hebt normen, waarden en overtuigingen (merkkern);
  • Je ziet uiterlijke schoonheden (huisstijl);
  • Je hebt een bepaalde manier van uitdrukken en presenteren (brandstory).

Al deze onderdelen moet één kloppend geheel zijn. En ook niet onhandig als het op een juiste manier aankomt bij je doelgroep en daar blijft hangen. Want daar gaat het uiteindelijk om: herkenbaar zijn en blijven bij jouw doelgroep!

Hoe ziet het proces eruit om een merkidentiteit te ontwikkelen?

Analyse

In de eerste fase nemen we jouw merkkern onder de loep en leggen we deze langs de ontwikkelingen in de markt én zoomen we in op je doelgroep. Alle informatie verzamelen voor een gedegen onderbouwing.

Brainstorm

Wanneer alle informatie voor handen is, gaan we samen met jou een brainstorm in. Samen denken we creatief na over de weg die we willen inslaan die passend is bij jouw merk. En natuurlijk aansluit bij de doelgroep die je wil aanspreken.

Tekstuele uitwerking (storytelling)

Alle informatie is voorhanden en de richting die jij met het merk op wil ook. Deze input gaan we gebruiken en werken een tekstuele merkidentiteit uit. We gebruiken hiervoor storytelling, zodat de brandstory van jouw merk direct is geschreven in de tone-of-voice die jouw doelgroep aanspreekt.

Maar waarom is een passende merkidentiteit eigenlijk zo belangrijk?

De merkidentiteit is de ziel van jouw product of dienst. Dit is de basis wat de wereld ziet, hoort een meekrijgt over jouw merk. Deze identiteit en de boodschap die jouw merk te vertellen heeft, moet dus ook aankomen bij jouw gewenste doelgroep. Hierin is kwaliteit en consistentie het belangrijkste! Door consequent jouw merk te blijven presenteren, zal het eerder in de koppies van jouw doelgroep blijven hangen. Om het overzicht te bewaren in de ziel van jouw merk, is het dus belangrijk om deze basis vast te leggen in jouw merkidentiteit. Zo hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Net zo handig!

Maar een merkidentiteit ontwikkelen gaat alleen over de tekstuele uitwerking?

Dat klopt! Althans, bij ons. Om het overzichtelijk te houden hebben we binnen onze diensten de tekstuele uitwerking (merkidentiteit) en de visuele uitwerking (huisstijl) gescheiden gehouden. Vaak zie je wel dat dit als één traject wordt aangevlogen. Al vinden andere klanten het juist weer fijner om 2 verschillende partijen hiervoor te hebben. Gelukkig kun je het bij ons allebei, dus jij mag die keuze zelf maken! Wil je ook iets lezen over het ontwikkelen van de visuele aspecten, dus de huisstijl? Klik dan op onderstaande button.

Wie hebben we eerder mogen helpen met hun merkidentiteit?

Een compleet huisstijltraject inclusief marketing & communicatie strategie voor Kopak B.V.

Een compleet huisstijltraject inclusief marketing & communicatie strategie voor Kopak B.V.

Huisstijl update voor Tobe Sales

Huisstijl update voor Tobe Sales

Mogen we jouw merk verder helpen met een passende merkidentiteit?

Heb je moeite met het vinden van de juiste bewoording voor jouw merk? We helpen je graag om een doeltreffende merkidentiteit te ontwikkelen. Laat hieronder je vraag of opmerking achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Je mag natuurlijk ook altijd direct contact met ons opnemen via onderstaande gegevens. We horen graag van je!

T 085 782 1401

E info@themountainfox.nl

Bedankt! We hebben je bericht ontvangen, we nemen zo spoedig mogelijk contact op!
Oeps, er is iets niet goed gegaan. Probeer het nog eens!

Interesse in een

andere dienst van

the mountain fox?

Huisstijl

Huisstijl

Met de ontwikkeling van je huisstijl gaan we de visuele uitwerking van jouw merk vormgeven. Diverse componenten komen hierbij aan de orde, zoals het logo, kleurgebruik, lettertypes en overige visuele uitingen die in relatie staan tot je merkidentiteit.

Marketing & Communicatie strategie

Marketing & Communicatie strategie

Het is tijd om jouw merk aan de wereld te laten zien! Maar op welke manier kun je het beste jouw doelgroep bereiken? Met een op maat gemaakte marketing & communicatie strategie gaan we inzichtelijk maken waar jouw doelgroep zich bevindt, hoe je hen het beste kunt benaderen en met welke kanalen dit het beste te realiseren is.

Instore communicatie

Instore communicatie

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk eruit springt in het geweld van alle offline reclame? Vooral als je merk in een winkel staat, is het belangrijk om de juiste personen naar jouw product te trekken. Met instore communicatie kijken we hoe we jouw fysieke product kunnen laten opvallen binnen al het ‘Retail geweld’.

Online communicatie

Online communicatie

Jouw product of dienst moet zijn plekje gaan veroveren in de markt. Aangezien tegenwoordig steeds meer tijd online wordt gespendeerd door consumenten, is het belangrijk om hier ook jouw merk op een juiste manier uit te dragen. In de breedste zin van het woord: van Social Media tot website ontwikkeling.